Znaczenie jogi dla człowieka współczesnego

admin

30 lipca 2020

Brak komentarzy

Home Aktualności

Znaczenie jogi dla człowieka współczesnego

Znaczenie jogi dla człowieka współczesnego

Poszukując etymologii słowa joga możemy zapoznać się z pierwiastkiem czasownikowym (morfemem) „yuj”, który posiada dwa główne nurty znaczeń:

„nakładać jarzmo, ujarzmiać, okiełznać”,

„zaprzęgać, [przy]wiązać, [po]łączyć”.

Drugą składową nazwy systemu ćwiczeń fizycznych hatha jogi jest słowa hatha:

Słowo hatha znaczy siła. Słowo to składa się z dwóch członów ha oznaczającego słońce i tha oznaczającego księżyc (symbolika tych nazw jest podobna do znaczenia yin i yang).

Łącząc słowa hatha i joga otrzymujemy Hatha Joga czyli jogę skupiającą się na aspekcie fizyczności.

Wędrując do filozofii indyjskiej napotkamy na dwie definicje słowa joga:

 

1. ujarzmianie i ujarzmienie,

2. połączenie (się), łączenie (się).

 

Koncentrując się na celach pracy opisanych na wstępie, spróbujmy zdefiniować jogę w odniesieniu do człowieka współczesnego:

 

Dla człowieka mieszkającego w Europie „ujarzmienie” jest szeroko rozumiane jako opanowywanie bodźców (odpowiednia selekcja) docierających do naszych zmysłów: wzroku, słuchu itp. Skutkuje to koncentracją uwagi na wewnętrznych odczuciach praktykującego. Wystarczy zamknąć oczy aby odciąć docieranie bodźców świetlnych i w skutek tego poczuć większą koncentracje na swoim wnętrzu. Współczesne nauki o człowieku bardzo często przyjmują nurt holistyczny, który mówi o traktowaniu ciała i umysłu jako połączonej jedności (można także dodać  ducha, w zależności od wybranych przekonań religijnych). Hatha joga dąży do zharmonizowania człowieka poprzez statyczne ćwiczenia wygodnych pozycji w synchronizacji ze spokojnym oddechem tzw. Asana. Widzimy tutaj bardzo klarowny przykład oddziaływania ciałem na umysł i ducha.

 

  1. Posadzki P. Wybrane zagadnienia z zakresu jogi w aspekcie terapii manualnej. Medycyna Manualna 2005; Tom IX NR 1 i 2: 9-20.
  2. Grabara M., Szopa J. Asany Jogi dla współczesnego człowieka. Wydawnictwo AWF w Katowicach, Katowice 2011.
  3. Cyboran L. Klasyczna joga indyjska. PWN, Warszawa 1986.

 

Tags :

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *